Perspektif
Assalamualaikum dan salam sejahtera... jarang aku mulai dgn bahasa salam kecuali penutup....heheh...
Rasanya tiga minggu suda aku bekerja tanpa off disebabkan insiden LD dan ketiadaan rakan setugas yang ramai diarahkan bertugas d sana... pada awalnya aku x rasa sgt, tpi sebaik balik dr training d KL, kepenatan aku terasa sebab aku direct sambung kerja sehingga ke hari ini... Isnin nanti baru aku dpt off, itupn kalau x diganggu dgn situasi parlimen dibubar pada bila2 masa saja...
Perspektif atau pandangan org terhadap kita atau kita terhadap org... tapi sebenarnya kali ni aku cuba memaparkan perspektif org terhadap kakitangan kerajaan.. sebelum berhujah atau menghuraikan lebih panjang lebar, minta maaf kepada pembaca yang berkhidmat di sektor kerajaan dan jangan risau, bukan sekadar menegur tapi saya tetap memuji...
Baru2 ini PM kita mengumumkan kenaikan tangga gaji bagi penjawat awam terutamanya mereka yang berkhidmat dalam badan beruniform spt tentera dan polis... Sangat bagus kerana kejadian di LD sebenarnya banyak membuka mata pelbagai pihak bahawa tangga gaji kakitangan awam jauh lebih rendah berbanding swasta... walaubagaimanapun, mereka ada pelbagai keistimewaan berbanding pekerja swasta.... Tapi kalau aku dberi pilihan untuk mencari kerja dalam sektor kerajaan, mungkin aku akan fikir 10 kali sebab tawaran gaji x sama mcm aku dapat skrg... Bayangkan untuk gred 41 saja pun gaji dorg x smpai RM2500 sedangkan saya mendapat tawaran gaji pada awalnya lebih RM3000... Ok, dengan kenaikan gaji yang sering di kaji dan tuntutan daripada CUEPACS menguatkan lagi usulan untuk mendapatkan tangga gaji yang menarik untuk penjawat awam. Namun kenaikan gaji adakah mampu menjamin krediabiliti dan kualiti mereka sebagai penjawat awam...???
Sebelum ini dan sering juga aku terdengar keluhan daripada rakan2 terutamanya perkhidmatan kaunter sanagt kurang memuaskan... Walaupun sudah beberapa kali diwar2kan bahawa kakitangan awam terutamanya di bahagian kaunter perlu memberikan layanan yang terbaik kepada pelanggan dan senyuman mesra pelanggan, tapi masih keluar rungutan dari mulut pelanggan bahawa mereka tidak menerima layanan seperti yang diminta oleh kementerian...tapi mgkin juga kakak2 atau abg2 kaunter ni memang kedekut senyum kan... hehehhe...
Biasa x berurusan dengan kakitangan awam di pejabat dorg?? x payah pejabat la by call pn kita boleh minta tlg... cth paling dekat aku lah... pengalaman aku semalam, minta no fon pemanggil utk kes fire, lebih sejam aku tggu, x muncul2 sampai lah aku call balik balai tu, itu pn bergaduh dulu baru mau bagi.. ketua balai pula sengal yang amat, minta pagi, petang baru call aku balik... sapa pla yg buat stry petang2 sedangkan aku ada aasgmnt lagi.. spatutnya info tu aku bole dpt seawal drpd jam 5 petang tapi malangnya dek kerana sifat endah x endah kakitangan kerajaan ni lah buat aku lambat siapkan story... aku sndri merungut2 kenapa org kerajaan tidak boleh buat kerja secekap kakitangan swasta??? Kita d swasta sudah dibiasakan dengan siapkan tugas seawal mgkin dan di push utk buat kerja secepat mungkin... knp kakitangan kerajaan perlu ada sifat bertangguh2 sedangkan tugasan itu perlu disiapkan untuk org ramai??? jadi kakitangan kerajaan perlu menjawabnya....
Baru-baru ini sempat berjumpa dengan salah sorg keliks aku dr Labuan, bersembang dari jam 11 sampai jam 1 pagi... banyak juga isu yang kami bincangkan termasuk gaya hidup pekerja bukan berunifom dan berunifom... nampak sgt bezanya cthnya polis yang ada komitmen bertugas luar daripada waktu pejabat... kalau kakitangan kerajaan lain, sudah tentu masuk jam 8 pagi balik akan tepat jam 5 petang... tiada istilah kerja lebih masa atau balik lambat untuk siapkan kerja yang tertangguh... kalau pekerja swasta atau pekerja beruniform, istilah itu sudah terlalu sinonim,, kena bekerja luar dari waktu yg ada... demi tugas... tapi mgkin juga dsebabkan kerajaan teda istilah claim bayaran untuk kerja lebih masa menyebabkan dorg 'malas' mau sambung buat keja.. heheheh.. i try to consider la...y dorg x bole buat keja lebih masa....
Tapi ada satu jabatan kerajaan, suda dua kali aku lakukan liputan mengenai program dorg iaitu jabatan imigrisen. Jabatan ini ada inisiatif dorg untuk laksanakan pelbagai cara untuk perkhidmatan membabitkan pelanggan... Dorg ada laksanakan tagline senyum dimana setiap kakitangan yang berkhidmat di kaunter akan sentiasa memberikan senyuman dan layanan terbaik kepada pelanggan... baru2 ni pula aku hadir dalam majlis anugerah kecemerlangan jabatan ni dan turut diumukan perkhidmatan kaunter terutamanya membabitkan proses pasport utk pekerja kalau dulu mengambil masa sebulan kini sudah dikurangkan seminggu dan akan dikurangkan lagi sehingga menjadi tahap paling cepat... kan ini bagus kalau insiatif dorg jalankan menjadi cth kepada perkhidmatan lain....
ok la.. rasanya aku sudah putus idea,... aku taip sebab aku bengang dgn layanan yang diberikan oleh beberapa jabatan ternmasuklah jabatan bomba Sipitang dan beberapa lagi balai... sebab sudah 2 kali aku terkena dimana dorg gagal bekerjasama dengan baik dengan wartawan...
#kena siapkan jadual kerja esok sebelum balik... Salam...
Rasanya tiga minggu suda aku bekerja tanpa off disebabkan insiden LD dan ketiadaan rakan setugas yang ramai diarahkan bertugas d sana... pada awalnya aku x rasa sgt, tpi sebaik balik dr training d KL, kepenatan aku terasa sebab aku direct sambung kerja sehingga ke hari ini... Isnin nanti baru aku dpt off, itupn kalau x diganggu dgn situasi parlimen dibubar pada bila2 masa saja...
Perspektif atau pandangan org terhadap kita atau kita terhadap org... tapi sebenarnya kali ni aku cuba memaparkan perspektif org terhadap kakitangan kerajaan.. sebelum berhujah atau menghuraikan lebih panjang lebar, minta maaf kepada pembaca yang berkhidmat di sektor kerajaan dan jangan risau, bukan sekadar menegur tapi saya tetap memuji...
Baru2 ini PM kita mengumumkan kenaikan tangga gaji bagi penjawat awam terutamanya mereka yang berkhidmat dalam badan beruniform spt tentera dan polis... Sangat bagus kerana kejadian di LD sebenarnya banyak membuka mata pelbagai pihak bahawa tangga gaji kakitangan awam jauh lebih rendah berbanding swasta... walaubagaimanapun, mereka ada pelbagai keistimewaan berbanding pekerja swasta.... Tapi kalau aku dberi pilihan untuk mencari kerja dalam sektor kerajaan, mungkin aku akan fikir 10 kali sebab tawaran gaji x sama mcm aku dapat skrg... Bayangkan untuk gred 41 saja pun gaji dorg x smpai RM2500 sedangkan saya mendapat tawaran gaji pada awalnya lebih RM3000... Ok, dengan kenaikan gaji yang sering di kaji dan tuntutan daripada CUEPACS menguatkan lagi usulan untuk mendapatkan tangga gaji yang menarik untuk penjawat awam. Namun kenaikan gaji adakah mampu menjamin krediabiliti dan kualiti mereka sebagai penjawat awam...???
Sebelum ini dan sering juga aku terdengar keluhan daripada rakan2 terutamanya perkhidmatan kaunter sanagt kurang memuaskan... Walaupun sudah beberapa kali diwar2kan bahawa kakitangan awam terutamanya di bahagian kaunter perlu memberikan layanan yang terbaik kepada pelanggan dan senyuman mesra pelanggan, tapi masih keluar rungutan dari mulut pelanggan bahawa mereka tidak menerima layanan seperti yang diminta oleh kementerian...tapi mgkin juga kakak2 atau abg2 kaunter ni memang kedekut senyum kan... hehehhe...
Biasa x berurusan dengan kakitangan awam di pejabat dorg?? x payah pejabat la by call pn kita boleh minta tlg... cth paling dekat aku lah... pengalaman aku semalam, minta no fon pemanggil utk kes fire, lebih sejam aku tggu, x muncul2 sampai lah aku call balik balai tu, itu pn bergaduh dulu baru mau bagi.. ketua balai pula sengal yang amat, minta pagi, petang baru call aku balik... sapa pla yg buat stry petang2 sedangkan aku ada aasgmnt lagi.. spatutnya info tu aku bole dpt seawal drpd jam 5 petang tapi malangnya dek kerana sifat endah x endah kakitangan kerajaan ni lah buat aku lambat siapkan story... aku sndri merungut2 kenapa org kerajaan tidak boleh buat kerja secekap kakitangan swasta??? Kita d swasta sudah dibiasakan dengan siapkan tugas seawal mgkin dan di push utk buat kerja secepat mungkin... knp kakitangan kerajaan perlu ada sifat bertangguh2 sedangkan tugasan itu perlu disiapkan untuk org ramai??? jadi kakitangan kerajaan perlu menjawabnya....
Baru-baru ini sempat berjumpa dengan salah sorg keliks aku dr Labuan, bersembang dari jam 11 sampai jam 1 pagi... banyak juga isu yang kami bincangkan termasuk gaya hidup pekerja bukan berunifom dan berunifom... nampak sgt bezanya cthnya polis yang ada komitmen bertugas luar daripada waktu pejabat... kalau kakitangan kerajaan lain, sudah tentu masuk jam 8 pagi balik akan tepat jam 5 petang... tiada istilah kerja lebih masa atau balik lambat untuk siapkan kerja yang tertangguh... kalau pekerja swasta atau pekerja beruniform, istilah itu sudah terlalu sinonim,, kena bekerja luar dari waktu yg ada... demi tugas... tapi mgkin juga dsebabkan kerajaan teda istilah claim bayaran untuk kerja lebih masa menyebabkan dorg 'malas' mau sambung buat keja.. heheheh.. i try to consider la...y dorg x bole buat keja lebih masa....
Tapi ada satu jabatan kerajaan, suda dua kali aku lakukan liputan mengenai program dorg iaitu jabatan imigrisen. Jabatan ini ada inisiatif dorg untuk laksanakan pelbagai cara untuk perkhidmatan membabitkan pelanggan... Dorg ada laksanakan tagline senyum dimana setiap kakitangan yang berkhidmat di kaunter akan sentiasa memberikan senyuman dan layanan terbaik kepada pelanggan... baru2 ni pula aku hadir dalam majlis anugerah kecemerlangan jabatan ni dan turut diumukan perkhidmatan kaunter terutamanya membabitkan proses pasport utk pekerja kalau dulu mengambil masa sebulan kini sudah dikurangkan seminggu dan akan dikurangkan lagi sehingga menjadi tahap paling cepat... kan ini bagus kalau insiatif dorg jalankan menjadi cth kepada perkhidmatan lain....
ok la.. rasanya aku sudah putus idea,... aku taip sebab aku bengang dgn layanan yang diberikan oleh beberapa jabatan ternmasuklah jabatan bomba Sipitang dan beberapa lagi balai... sebab sudah 2 kali aku terkena dimana dorg gagal bekerjasama dengan baik dengan wartawan...
#kena siapkan jadual kerja esok sebelum balik... Salam...
Comments
Post a Comment