biar mati anak, jangan mati adat...

pernah dgr pepatah dlm tajuk tu?? sure ramai yg tau apa mksudnya... msia ni memang byk adat, apatah lagi di sabah ni, lagi mendalam adatnya.. tapi syg, generasi muda tidak tau menghargai budaya dan adat yang ada... bukan juga tidak tau, tapi buat2 tidak tau malah ada juga yg cuba mengubah adat dgn mengikut ada org... apa ni??

walaupun aku agak moden, lifestyle yg moden, cara berpakaian moden, cara berfikir moden tapi adat tidak pernah aku perlekehkan, apa lagi utk mengubahnya... bagi aku adat itu khazanah yg mesti dijaga dan dkekalkan utk generasi akan datang....

sbnrnya aku membebel pasal adat ni bukannya apa, dgr2 d beaufort ada suda mengubah cara adat perkahwinan dgn mengikut adat org semanjung... bukan aku bersifat prejudis org smnjg, tpi aku agak terkilan ada juga generasi skrg pandai2 guna adat org sedangkan adat sndri lebih bagus digunakan dalam acara perkahwinan....

cthnya, masa majlis perkahwinan, kalau yg asal, (jemputan) kita jemput org ramai sejak awal pagi cth jam 8 hingga petang... tapi ada lah yg baru2 ni aku dgr, dorg suda ubah style jemputan jam 12 tghari smpai ptg? setahu aku acara mcm tu, hya org smnjg sja pkai... kita d beaufort rata2 pagi hingga petang dlm jam 2 mcm tu la abis acara.... bukan ka itu sudah berlainan?? lagipun acara kita dcni, bermula sejak tiga ari berturut2 dan biasanya dmulakan pada ari nikah kita sudah start jemput org, ari kedua malam berinai dan disusuli majlis sanding kedua2 mempelai pada ari ketiga.... bagi yg ada rezeki lebih, dsambung dgn gambus atau life band malamnya dan esoknya kenduri doa slamat sebagai penutup majlis... so sapa2 yg mampu bole la buat smpai 4 ari majlis... tapi dalam majlis tu pn byk adatnya juga.. itu belum masuk persandingan dgn baju bisaya, byk lagi... malam bebedak dimana pengantin dlulur dgn bedak, pkai inai,, ini pun sudah beza,, kalau dsmnjg, dorg rasanya xda lulur bedak dan pkai inai smpai keseluruh jari tgn dan kaki.... c lelaki kena pkai inai d semua jari, tpi kalau smnjg cuma 3 jari.. nmpak x cntik la bagi aku... masa sanding pn ada adat juga.. msa pengantin lelaki dtg, 'org tua' akan membawa pengantin lelaki berpusing beberapa kali d tgh2 tiang atau suatu bnda sblm naik ke rumah n masuk bilik dimana pgntin perempuan sdg menunggu utk diambil oleh pengantin lelaki bawa ke pelamin... kan cantik adat tu.... adat yg org lain teda kan...

keunikan adat d negeri aku dan adat bagi kaum aku yg buat aku rasa bangga.. tetapi ada juga generasi muda tidak berbangga dgn adat yg dia ada sebaliknya mengubah dan mengambil adat org utk dipraktikkan dalam acara tersendiri... sedangkan org lain berebut ingin mengenal adat yg kita ada.... jadi kesimpulannya disini, adat itu biar disimpan sehingga ke masa depan.... perkenalkan pada generasi akan dtg, jangan ubah atau buang adat yg kita ada.... itu ja tinggalan nenek moyang kita....

bukan tujuan aku membanding2 atau tidak suka dgn adat org,,, bagi aku stiap negeri dan kaum punya adat masing2, kalau kita tidak pertahankan adat kita, jadi siapa lagi??? pikir sndri k....

aku share foto kazen aku kawen guna pakaian pengantin bisaya.... cantik... aku kwen nanti pasti aku pkai juga....


Comments

Popular posts from this blog

ILMU KAUM BISAYA... MUDAH DIAMALKAN...TAPI BAHAYA UTK ORG RAMAI...

teaser-preview my prewedding is done!!!